Artikelserie Ghost: del 2

Artikelserie Ghost: del 2

Om gruppen hade tagit in en ny frontfigur för varje nytt album hade kanske det till och med varit coolt. Men trots att det hintar om att deras smeknamn egentligen syftar till den svenska frontfiguren Tobias Forge – verkar det nu som att det faktiskt är han som ligger bakom Ghost. Forge gjorde sitt bästa för att dölja sin identitet men blev sedan avslöjad av Rob Zombies instagram. Efter det gjorde han rabalder över hur det påverkade honom, hans musik, hans anhängares relation till Ghost. Så istället för att ändra frontfiguren i gruppen valde de att fortsätta på samma spår. Något som gör det att vi tänker att de endast gör så för att få mer likes, tittare, klick och genom de här konstiga sakerna vid sidan om musiken istället för att just skriva ny musik.

Skiftar frontfigurer

Förutom att skifta frontfiguren med Papas så är det också det här kring att de byter namn. Under 2013 ändrade gruppen sitt namn till Ghost B.C av ”juridiska skäl”. Det var något som aldrig riktig förklarades och istället för att svara på frågorna kring namnbytet så raljerade de på alla kritiker som ifrågasatte dem och menade att de hade andra motiv till att byta namn. Vem vet. Kanske gjorde det även det i ett försök att bibehålla relevans, men faktum kvarstår att vi aldrig fick svar på varför de bytte namn. Sedan har de fortsatt att skapa kontroverser på internet. Sedan Rihannas deltagande vid årets metal-gala så kritiserade flera ur gruppen hennes deltagande vid evenemanget något som skapade en storm på twitter. De hävdade efteråt att de bara skojade. Men återigen visar de vilken förmåga de har att använda allting på ett sätt som får dem att vara i centrum för all uppståndelse.

Ett skämt…?

Visst de skojade bara, de förstod vi alla. Men det kändes också krystat och onödigt. Och trots att de påpekade en viktig sak: nämligen alla artister som bär kläder med namn på rockgrupper som de själva inte ens lyssnar på. Och hur det i slutändan framstår som ganska löjligt. Men vad de egentligen gjorde var att de tog tillfälle till att marknadsföra sig själva. Det handlade aldrig om att kritisera popstjärnor och hur de använde kläder vars musik de inte lyssnade på. Det handlade om att göra sig själv relevanta i en situation som inte alls handlade om dem själva. Återigen använder de varje medel till att göra sig själv så inflytelserika som möjligt.

Säljer sin själ

Det är inte första gången en metalgrupp går långt över sina gränser för att marknadsföra sig själva, och de är sannerligen inte de värsta på att göra det. Gruppen försöker ständigt att vara värre än den andra och alla använder dessa nya sociala medier för att marknadsföra sig själva. Det som är synd är att det känns som att det inte längre handlar om musiken. Det är lite som en idol-audition där det inte spelar någon roll om du kan sjunga bra. Du måste ha hela paketet och du döms lika hårt på hur du ser ut och vilken ålder du är i. Musiken kommer sekundärt, imagen är allting.

Säljer sin själ

 

 

Comments are closed.